Braveheart och Rob Roy

Jag har precis tagit mig tid att titta på två filmer som jag velat se sen jag var i Skottland. Braveheart om William Wallace och Rob Roy om just Rob Roy.
Väldigt bra filmer. Speciellt Braveheart. Gissar att många håller med mig. Grät som vanligt.

Saken är den att när vi var i Skottland så hörde vi talas om dessa två personligheter hela tiden. Wallace hit och Rob Roy dit. Jag hade aldrig hört talas om Rob Roy innan jag kom till skottland och Braveheart var bara en berömd film, men nu när man har varit på de platser där det hände så blir allt så verkligt, och vildheten i Braveheart Makes Sense. När man ser dessa berg och gamla borgsruiner och de vackra kiltarna så känner man igen landet man var i.
Skottarna är verkligen så underbart galna som de framstår i filmerna. Jag antar att man måste vara galen för att kunna leva i de miljöerna som de gör.
Jag gillar skottland, och nu gillar jag dessa filmer ännu mer just för att jag kan känna igen atmosfären i landet när jag ser dem. Och för att jag vet vilka platser de pratar om när de säger t.ex. slaget vid Stirling i Braveheart. Fast jag måste säga, jag saknade slottet och den riktiga strategin som verkligen fick dem att vinna.

Nu längtar jag till augusti. Då ska det komma ut en film om två riktiga karaktärer från Edinburgh som vi också hörde talas om gång på gång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0