... och upp igen...

 Igår satt jag större delen av dagen i biblioteket och studerade C. S. Lewis språkanvändning. Jag håller på att samla material till en uppsatts. I timmar satt jag och funderade över betydelser bakom ordval och letade upp små referenser till andra böcker han skrivit och läst, reflekterade över användningen av punkt, komma, parenteser och bindesträck och hur han lät grammatiken och ordval i karaktärernas repliker ge läsaren en bild av vilken sorts person detta var.

 Detta är ganska så ointressant för er, men jag har en poäng. Bara vänta.

När jag sen kom hem ganska så sent på kvällen var jag trött i huvudet. Så jag tänkte stänga av dessa tankar om Lewis som nu flög runt i mitt huvud, genom att läsa en bra bok om något helt annat.

Den Gäckande Nejlikan av Baronessan Orczy fick det bli. En av mina absoluta favoritböcker genom alla tider.

Ett problem bara. Jag har suttit och skurit sönder och analyserat en bättre författares text och språkanvändning i timmar. Så nu kan jag inte läsa denna bok utan att göra det samma med den. Och hittar en massa saker som var konstiga och slarviga och ger ett konstigt intryck av karaktärerna. Det mest uppenbara är att dessa karaktärer som ska föreställa de högsta i samhället, deras talspråk har förkortningar och grammatiska fel man skulle hitta i arbetarklassen, och de franska karaktärerna har samma dialekt på engelskan som de engelskfödda har.

Så nu är den boken nedgraderad.  Historien är fenomenal, men den förtjänar en bättre författare. 

Efter detta så var det i alla fall dags att släcka och sova.
Och tankarna börjar snurra. Runt allt mellan himmel och jord. Ord jag träffat på under dagen som jag inte visste exakt hur jag skulle tolka, hur jag ska lägga upp uppsatsen, hur jag ska planera mitt påsklov, hur man på bästa sätt skulle kunna skriva ett filmmanus till Röda Nejlikan så att den skulle tilltala dagens publik, hur ser mitt liv ut om fem år och några ämnen till. 

Efter nån halvtimme gav jag upp. Jag var mer klarvaken än jag varit på flera dagar. Så det var bara att kliva upp.

Och ta fram böckerna. Så, fram med Narnia och ordbok och Encyklopedi och sätta igång och jobba.

Halv fem var jag trött nog att somna. 

Aaaahh! Livet som student.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0