En dag i min skola

Idag när jag vaknade och tittade ut genom fönstret ser jag en strålande sol och klarblå himel. En underbar höstdag, lite kylig, men frisk.
Sen plockar jag upp min telefon och ser ett sms från min mor. "Några centimeter snö i Nässjö".
Sånna dagar är man glad att man inte är i Sverige. Fast ledsen också. Det är något speciellt med årets första snödag. Även om den typ är två månader för tidig.
Iaf, det är tisdag idag och tisdagar är min stora skoldag. Vi har fyra lektioner på en vecka. Tre av dem infaller på tisdag.
Tänkte jag skulle berätta lite om vad jag pluggar. Så detta inlägg blir väl inte jätteroligt. Mer informerande.

Vi började dagen med Exploring Speech, Style and Genre. Idag kollade vi på Speech and Social Interaction. Ex, hur vet man i en konversation vems tur det är att prata, hur lång är pausen mellan bytet av talare, Formellt språk som ofta kommer från latinska språk, och informella fraser som bönderna använde. T.ex. skillnaden mellan Enter och Come in.
Det är jätteintressant när man håller på med det, jag lovar.
Vidare till Introduction of English Language structure. De här veckorna håller vi på med fonetisk skrift. Ni vet, tecknen man använder i ordböcker för att visa hur ordet uttalas. Vi ska lära oss alla tecken utantill, veta hur de skapas, vilken grupp de tillhör, om de är Voiceless eller Voiced osv.
Sist på dagen hade vi Academic Culture an Values. Just nu håller vi på med bara kultur. Idag handlade det mycket om likheter mellan kulturer, vissa saker som finns i alla kulturer, bara på olika sätt. Som mat, vatten, familjesystem, financer, tro på det övernaturliga, sociala kontrollsystem etc. Pratade lite om hur vi ser världen ur vår egen synpunkt, det blir Vi och De. "Vi har rätt, de har fel, för de gör inte som oss."

Ja, det var min dag. Efter sex-sju timmar av att lyssna och försöka förstå och hinna med och komma ihåg, så var jag trött. Så jag köpte fish and chips till middag. Har jag inte ätit på ett halvår alltså. Fortfarande mest bara fett.
Nu ska jag sova. Sov sött allihopa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0