Sex dagar i fosterlandet

Ja, människor, jag är ledsen men vi tog en helt ny layout. Men alla ni som röstade på den fröna, lägg noga märke till den gröna Headern. Och dessutom så var motiveringen oftast att det var fint till våren. Så nu har vi blommor till vårkänslorna.

Jag har varit i Sverige i sex dagar redan. Och det är blandade känslor som fyller mig. Och det är blandade upplevelser jag har. 
När flygplanet gick ner för landning och jag fick se det svenska landskapet så slås jag av hur rent men kallt det ser ut. Skogarna är kala på löv och grönska och på fälten ligger fortfarande snön kvar. Isen ligger kvar på sjöarna och jag kan spåra var folk har gått på dem. 
Ja, sen var det tillbaka till högertrafiken. Lika läskigt som att vänja sig vid vänsterrafiken. 
Nyheterna lästes upp på svenska och de handlade om den svenska regeringens senaste drag i politikens spel.
Kunder och kassörskor pratae svenska. 
Människor tänker svenskt, Jantelagen ruvar över varje hjärna. 
Allt är ganska så blekt. På svenskt vis. 
Det blev som en kulturkrock. Jag trodde då inte att jag hade ändrats så mycket på så kort tid. Och språket, att prata svenska kändes plötsligt nästan lika ovant som det vara att prata engelska hela dagarna i början i Luton.

Ja, vad har jag gjort?
Jag har träffat brorsan och hans flickvän. Och gjort högskoleprovet. Lett lovsång och halv om halt ett helt möte i ett litet kapell ute i skogen. Träffat en kompis. Pratat och sjungit på ett möte till. Träffat en kompis till. Och en till. Och pratat pratat pratat med min kära mor. Och träffat farmor.
Så det kan nog sammanfattas med: träffa folk oh prata, vara delaktig i möten och testa mina kunskaper sen skolan.

Imorgon åker jag vidare till Stockholm. Ska hälsa på systern. Det ser jag verkligen fram emot.

Kram allesammans. Älskar er

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0