Definitioner

Jag har alltid gillat definitioner. Vem gör inte det. De klargör saker för oss, Stoppar in infomationen i fack. Det är därför tror jag Jane Austens böcker aldrig blir gamla. De definierar och ger oss anledningen till varför vi beter oss på olika sätt. Hur en människas motsägelsefulla betende kan förklaras. 
Definitioner kan förklara för en känslomänniska vad hon känner. För den intlligente vad det är hon tittar på. För den som har svårt att förstå en förståelse för varför hon inte kan förstå. Eller den sjuke får veta varför hennes hår faller av. Inte för att hon själv har orsakat det utn för att hon ärsjuk.
Att definiera en människa ger henne en ursäckt till hennes beteende, något att peka tillbaka på och säga "Det var inte mitt fel, jag bara är sån, inget att göra åt". En ursäckt hon själv kan tro på.

Definitioner kan även vara väldigt dubbelbottnade.

Exemelvis: Vad är socker?
Ett vitt pulver vi använder till det mesta. Det har en smak. Sött.   - Konsumption
Man köper det i affären, det är inte jättedyrt.  - En vara
Det går inte att odla, det måste framställas genom en kemisk process.  - Industri
Detta kräverkunnig personal.  - Utbildningsväsendet

Där har du flera definitioner på detta enkla som vi använder varje dag. Vanligtis sträcker sig vår definition ara till den rsta och då och då till den andra definitionen. Vi använder det. Vi köper det när det är slut.
Men det finns fler definitioner på socker.

Att framställa socker görs enklast ur sockerrör. De måste brännas innan de kan skördas och behandlas. Detta är farligt för arbetarna på fälten på grund av den farliga gasen.   - Arbetsmiljö
Sockerrör växer endast i varma länder. De odlas mestadels i Sydamerika (tar bara ur minnnet här, har inte kollat några källor) där BNPn är låg. Inga höga löner precis.  - Utlandspolitik och ekonomi
En gång i tiden fraktdes milliontals människor från Afrika på skepp som slavar för att arbeta en kort tid på sockerplantagen innan de dog av det hårda arbetet och de giftiga gaserna.  - Den mörka sidan av världshistorien
Nordamerika ville avskaffa slaveriet, Sydamerika ville inte, Inbördeskrig.  - Mer världshistoria, millioner dödade
Idag har en mörk människa i Amerika mycket svårare att få jobb, de flesta bor i slummen och deras ungdomar lever i gäng. Vilket ger gatuvåld, alla bär vapen av skräck för sin grannes vapen.

Segretion, fruktan, våld. Ungdomar som ingen ser eller hör, så de skjuter sina klasskompisar för att få uppmärksamhet.


Och alltihop går tillbaka till en enkel vara man kan framställa och göra kakor och godis av.
Den har en grundläggnde god tanke, den kan använda till mycket. Men användes fel av mäniskns stress, girighet och självförsvar från andras "intrång " på vad de ansåg var deras eget område.
Något tänka på nästa gång du bakar muffins.

Så vad definierar en människa? Hennes handlingar eller hennes hjärta?
Det beror nog på vem du frågar.

Ta mig som exempel. Många skulle säga att jag är lat. Jag gör inte vad jag säger att jag ska göra. Jag vet att jag måste leta och söka utbildning. Men har inte kommit så längt i processen än. Jag är inte den som får ändan ur stolen i första taget.
Mina handlingar.
Men mitt hjätra blöder för andr människors smärta. Jag kan inte se en människa som är förbisedd och utsatt utan att börja gråts för hans skull. Mitt hjärta går ut och allt jag vill är att bära hans bördor åt honom, fast jag aldrig ens har träffat personen.

Vem är inte sån här? Det står i bibeln "det jag inte vill det gör jag, men det jag vill, det gör jag inte".
Man syndar. Fast man inte vill. Man låter bli att göra det rätta. Fast man vill.

Gud sa till mig en gång: "Är du redo att dö?"
Jag funderar forfarande över svaret. Är jag redo att dö bort från allt som jag har definierat mig själv som, den identitet jag har givit mig själv. Allt som jag trodde om mig sjäv, om min framtid, allt jag tycker om och de personer jag har brytt mig mest om. Vågar man offra sin identitet på altaret och bli inget av vad man sa sig vara,
Att ge sitt liv för att vinna det. Att lämna, hata sina föräldrar säger Jesus, och bara älska honom.

En sak har jag lärt mig av att flytta hit.
Vägen man vandrar med Gud blir smalare och smalare hela tiden. Men jag är tacksam över den nåd Han har visat mig genom att föra mig framåt som jag bad Honom göra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0