Ett först intryck

Två inlägg med mindre än en timmes mellan rum. Det har inte hänt sen jag startade bloggen. Men gårdagen krävr mycket uppmärksamhet.
Innan jag somnade igårkväll skrev jag ner några av de första intrycken av Luton och London osv. Här kommer listan.

1. Språket. Alla säger sorry, excuse me, please hela tiden. Även de med den mest buttra uppsyn bli mjuka på rösten och ursäkar sig. Och de ber om ursäkt nästa bara för at gå förbi dig. På affären var det en kvinna som skulle köra förbi mig med en vagn. Det fanns gott om plats och jag hade inte ens lagt märke till henne. Men hon sa sorry, excuse me i alla fall. Jag gillar det. Det ger en en känsla av att man syns. Att man är där och är registrerad och respekterad av andra.
Problemet är att få in detta i mitt eget språk.
2. Vänstertrafiken. Den var inte så farlig som jag trodde att den skulle vara. Men till och börja med åkte vi motorväg nästan hela vägen. Det mest förvrrande där är att ytterfilen är innerfilen och innerfilen är ytterfilen. Hemma är ju filen längst in mot mitten "basfilen" och sen kör man om i de andra fierna. Här är den yttersta fien "basfilen" och man kör om på fel sida! förvirrande. Och sen när vi kom ini stan hade jag hjärtat i halsgropen varje gång vi åkte genom en rondell. Det var läskigt. Man kör åt fel håll!!! på fel sida vägen. Allt är bakvänt.
3. Affären. Vi var tvugna att handla mat. Och klockan var midnatt. Ett för mig för jag har inte ställt om klockan än i huvudet. Ja, det får väl bli lite mjölk på en mack tänker man ju då. Ite då. Vi åker till ett stort supermarket som är öppet dygnet runt! Var hittar man det i Sv?
4. Maten. Jag undrar vilken sorts mat jag kommer laga. Jag kanske inte tittade tillräckligt noga, men jag såg inte mycket som man lagar man på. Jag såg mest halvfärdig mant. Typ: tillsätt vatten så har du bröd. Eller bara skivad ost, ingen hel ost. Och en enkel sak som ströbröd, finns det ens här? Eller finns det krossade tomater som inte är smaksatta?
 Men dom verkar vara duktiga på ekologiskt och det är faktiskt billigare mat här än hemma. Men mörkt bröd får man titta i stjärnorna efter. När du ändå spanar, se efter om du kan hitta lite mörkt mjöl. Det finns typ bara vete. 
Och mjölken är i plastdunkar. Överhuvudtaget, det är mycket plastförpackningar, mycket hårdplast. Och de är dåliga på sortering. Jag undrar hur detta ska gå.
5. Husen. JAg är helt kär i de smala små gatorna helt och hållet kantade med typiska engelska tegelhus. Hur engelskt som helst! Men dom kan inte vara riliga att bo i.
6. Våran lägenhet. FIN! Köket är en dröm. Modernt, ljust, vackert, öppet. mycket arbetsyta. Jag kommer bo i köket. Men det är mycket som behöver inhandlas. Som vitvaror, lite mer porslin.
Och jag har ett eget badrum med eget badkar! nytt och fint också. Och det finns både värme och varmvatten.

Över det hela taget: jag har mycket att lära mig.

Kommentarer
Postat av: David

Valkommen!

2008-11-26 @ 12:40:29
Postat av: Emma

Fy vad coolt! störande det där med att all mat är färdig, då vet man ju inte riktigt vad som är i :P (ett av skälen till att vara vegitarian :P)



och soft med eget badkar!!

2008-11-26 @ 20:25:36
URL: http://emange.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0