Spår av Sverige

Lycka är salmiak.

Vi har besök av en kille från Sverige och som present köpte han svenskt godis på flygplatsen. Nappar, söta jordgubbsgodisar och (!!!) saltlakrits.
Åh vad gott det är! Jag satt hela kvällen igår och njöt av varje liten bit jag fick. Salmiak är så otroligt gott när man inte ätit det på länge.
Broderns kollega kommer från Polen. När han smakade en bit kom den ut snabbare än den åkte in. Medan han grimaserade som en tok skrattade vi andra.
Om han reagerar så på salmiak, då undrar man hur kul det skulle vara att se hans reaktioner på sill. Jag såg det en gång. Jag glömmer det aldrig. En amerikansk tjej skulle smaka sill. Hon la den i munnen, skrek, spottade ut. Tog en bit papper och började torka sin tunga med det medan hon sprang till vasken och började tvätta sig i munnen. Alltmedan jag skrattade högt. Den stackarn drömde väl mardrömmar om små elakt skrattande fiskbitar senare.
Han som hade köpt godiset är inte svensk till en början, så han förstär hur det känns. Han berättade att första gången han träffade på salmiak blev han bjuden på zoo. Tänk dig sälv: att aldrig ha ätit salmiak och sen få en bit zoo i munnen. Som att suga på en kardborre med miljoner taggar. Mmm.... gott.

Vi har lite roliga idéer om vad som är gott i Sverige. Vi äter rå fisk, sill, eller ännu roligare, lutfisk. Eller ska jag säga surströmming. Sen har vi då salmak. Det är inte godis, det är en bombattack. Ostkaka, en ogräddad smet med klumpar i. Anledningen till att det är gott är att man dränker den i grädde och glass och olika sorters sylt. Spättekaka: maräng i olika färger smetat på en pinne.
Eller vad sägs om julmust? En dryck som dricks två gånger om året. Jag vet inte om jag skulle gilla julmust om jag fick smaka det för första gången idag. Jag vet en kille som kommer från Holland. Han tycker att julmust är vedervärdigt. Varje gång han ser det eller någon pratar om det reagerer han med ungefär"Usch, fy och blä!" Jag tror det är en vanesak att gilla must. Man gillar det på grund av att det är en känsla. Lukten av julmust är nog mer jukkänsla än snö på marken och lukten av gran i vardagsrummet tillsammans.

Vi blev helt lyckliga jag och min bror i förrgår. Vi var på IKEA och handlade och efteråt ville vi ha lite att äta. Så vi köpte korv med bröd på IKEA.
Brorsan vaktar grejerna så det blir jag och arbetskopisen som handlar maten. När vi står där i kön får jag se att de säljer Nygårda julmust i kassan. Jag blir så exalterad att jag nästan börjar hoppa. Julmust! Dom har julmust.

....nu är det jul igen och nu är det jul igen och julen vara hem till påska...

Dom bakom oss i kön undrar vad jag är så uppåt om, så jag får förklara för dom vad det är för något. Precis innan hade jag hört dem säga att det måste finnas några barnarbetare någonstans som massproducerar alla senska köttbullar. Jag var väldigt nära att vända mig om och starkt påstå att vi inte har barnarbete iSverige. Nu stod vi där och disskuterade svenska jultraditioner. Sen frågar killen om IKEA kommer från Sverige. Jag blev helt paff. HALLÅ!!!! klart det gör, har du märkt att allt dom säljer i affären heter något på svenska. Men jag tänkte att han helt enkelt var lite seg och förklarade att ja, så var fallet. IKEA var väldigt svenskat. Därav den blåa och gula byggnaden. Brorsan sa senare att det bara var en pick-up line. Sant eller inte, jag säger som mormor: Älsk' han som vill. Vet man inte vad IKEA är är man inte värd energin.

(Hemskt vad långt det här blev.)

När brordern min sedan fick sin julmust blev han lika lycklig som jag. Han och jag pratade knappt om något annat resten av kvällen. Vi har redan planerat att åka tillbaka till IKEA innan jul och köpa mer julmust. Tydligen ska det också finnas en affär där i närheten som säljer svensk mat. Så vi kan få tag på både sill och Kalles kaviar (ännu en lustig  maträtt från Sverige).

Ja, förresten, IKEA. Det var första gången jag var på IKEA utomlands. Det var kul att gå där och titta på allt det där man kände igen fast lite lagom anpassat. Som att t.ex. alla lampor istället har engelska kontakter. Men det roligaste var helt klart att de har behållit de svenska namnen på varorna. Där stod engelsmännen och försökte uttala Hedfors och Höganäs. Man känner sig väldigt stolt när man kan stoltsera med att uttala allt på rätt sätt. Jag och brorsan försökte lära jobbarkompisen att säga Höganäs utan engelskt uttal. Hoganäaz.

 Värt ärende till IKEA var att köpa en säng till mig. Jag har såvit på en maddrass på golvet fram till nu. Men nu har jag fått en riktig säng, en riktig madrass och till och med ett sängbord. Jag känner mig som en prinsessa varje gång jag går in på mitt rum nu.
Det enda jag saknar nu är en adventsljusstake i fönstret, (och några gardiner till den) sen är den svenska lyckan gjord.

Kommentarer
Postat av: Emma

HAHA! jag hörde att svenskar allmänhet har lätt att ta till sig kulturer, men vi är nog lite patriotiska än då, Vi vill ha vr must och vår kaviar vid jul :P

2008-12-09 @ 13:37:58
URL: http://emange.blogg.se/
Postat av: Catharina

Du är störtskön!! Älskar att läsa din blogg!!!!!!! Så underbart roligt! Kram!

2008-12-09 @ 17:43:41
Postat av: Julia

Att vi i Sverige äter sill, lutfisk och surströmming är en märklig släng av helt av nostalgi från svunna tider då vi var så illa tvugna att behandla fisken med deiverse preparat för att den inte skulle ruttna tills det var dags att äta den, för typ några hundra år sedan. Uppenbarligen kan nostalgi gå i arv. Och när det gäller ostkakan gräddas den vanligen visst tills den blir brun och fin. Äter ni den som smet i familjen Arréhn?? =)

2008-12-10 @ 20:58:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0