Sådd och skörd

Johannes Amritzer sa en gång i en predikan på Ralingsås: All kärlek du sår kommer du få skörd på. Men den kanske kommer från ett annat ställe än du hade trott. 
Så kan man nog sammanfatta min dag.
Igår kväll var jag hos en vän. Vi tittade på film och klockan hann bli ganska så sent. Hon bor i Gottsunda, och det är inte ett ställe en flicka ska ge sig ut i ensam, sent på kvällen och sen åka buss, ensam, i en halvtimme. Så jag fick sova på hennes soffa.
Ett problem bara: det var en av tjejernas födelsedag idag och vi skulle ge henne frukost på säng halv åtta. Och det kunde jag ju inte bara missa. Så halv sex klev jag upp ur soffan, smög ut ur lägenheten och tog bussen till centrum där jag hade lämnat min cykel dagen innan när vi möttes i stan min vän och jag. Cyklade hem, plockade blommor på vägen, körde in i en vägbom och kom hem ca kl sju. Där stod pau i köket, redo att göra frukost. Det var bara att kavla upp ärmarna och jobba, trots svetten som rann nerför ryggen av cykelturen.
Det kan nog klassas som kärlek i handling tror jag. Och jag säger som Abraham: Jag lyfter min hand ill Gud. Han får bli min belöning.
Jodå, skörden kom snabbt och effektivt. På kvällen blev jag bjuden till en annan tjej från Taiwan och hon lagade trerätters kinesisk middag till mig. Och vi pratade och pratade i timmar. Och grejen med henne är, att jag snart misstänker Gud för att ha satt henne i bibelskolan bara för att styrka mitt självförtroende. Jag kan inte titta på människan utan att hon ger mig en komplimang, och hon ger sig inte förrän jag själv tror på vad hon säger. Och där spenderade jag timmar, och bara söp i mig kärlek och uppskattning i ord och handling.
"Gud är trofast, så ljöd sången, bland Guds folk i forna dar. Samma sång från tid förgången, tonar ännu lika klar...."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0