Jag längtar till våren!!

Jag sitter i köket hemma i Småland och tittar ut över altanen vilket får mig att längta till sommaren. Jag längtar till den där dagen på våren då det äntligen är tillräckligt varmt och torrt för att man ska kunna ta ta ut utemöblerna.

Man börjar dagen med att rensa bort ogräs mellan sprickorna i plattorna på framsidan och riva loss gräs som växt upp mellan plankorna på altanen, sen drar man fram vattenslangen och skrubbar altanen med vatten och såpa.
Efter själva altanen får trädgårdsmöblerna samma behandling. Såpa, vatten och skurborste.
När allt är rent går man in och hämtar dynorna som legat i källaren hela vintern och väntat på varmare dagar. Man bär ut dom och placerar dem i möblerna, lägger en duk på bordet och sätter dit ett ljus.
Nu är själva altanen klar, och den ser så inbjudande ut att man blir tvungen att ta en liten paus i arbetet. Man sätter sig en stund på dynorna och bara njuter av känslan av att det kommer bli sommar det här året också.

När man har vilat klart så är det dags för resten av baksidan. Man går ner i garaget och hämtar upp ställningen till hammocken som jag renoverade förra sommaren och sätter ihop den. Sen går man in och hämtar dynorna, kuddarna och filten och lägger allt på plats. Sen blir man ju tvungen att sitta och gunga en stund.
Efteråt får man gå ner i garaget igen och hämta ett annat bord som ska stå på baksidan, en arbetsyta att pyssla med blommor på. Och vid det bordet ska det också stå krukor och blomjord och verktyg och massa annat.
När bordet är på plats är det bara en sak kvar att fixa. Det ska hängas lyktor i trädet.

Nu är altanen klar! Sommaren kan börja. Fast det saknas visst en sak: Blommor. Men nu när bordet är på plats så finns det ju en plats att jobba på. Om några dagar ska vi åka in på plantageskolan och storhandla blommor till balkonglådor och utekrukor. Det kommer också bli jättekul att få plantera dem.
Men först ska jag nog gå och gunga en stund i hammocken.

Kommentarer
Postat av: Emma Magnusson

ÅÅh låter helt underbart! vill ha sommar nu! Imorgon blir årets första grill, Vi tvingar fram sommaren ;).

2011-03-11 @ 11:51:40
URL: http://emange.blogg.se/
Postat av: Paulina

Jag längtar också!! SÅÅÅ mycket, längtar tills jag får plocka upp mina badenbaden-stolar som står i förrådet. Hänga upp blomkrukor o ljuslyktor. LÄNGTAR!

2011-03-11 @ 16:47:00
URL: http://lillapaau.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0