"Åh, snacka om renoveringsobjekt!"

Jag har inte skrivit på min  blogg på så lång tid att jag tvivlar på att någon kommer läsa detta. Så jag får väl skriva det för mitt eget nöjes skull. Lite som en dagbok. Vilket nästan är skönt, för när jag vet att andra kommer läsa mina inlägg får jag alltför ofta någon sorts prestationsångest och skriver väldigt invecklade, konstiga texter som inte alls är bra.

Hur som helst, ikväll fick jag för första gången (sen jag var liten) se den lägenhet som jag ska flytta in i. Den ser hemst ut!
Ja, själva lägenheten är jättefin, men den har inte renoverats sen sjuttiotalet och sen dess har där bott några människor och en panna fick fnatt och började ryka in i huset istället för ut genom skortsstenen.
Så, för det första är det fullt av aska och sot i hela lägenheten. Man ser var varje tavla har hängt, inte på grund av att solen har blekt tapeten, utan för där tavlorna har hängt, där är väggen inte svart. Inne i alla skåp är det aska, till och med inne i kylskåpet. På kylskåpsdörren är det små vita ringar där det satt kylskåpsmagneter den dagen då pannan rykte in.
Ja, sen då? Köket: mörkbruna skåpsluckor. Vansinnigt fula. Jag vet att de var jättesnygga när de sattes dit  (mamma!) men de är verkligen inte fina idag. Kaklet är jättefult! Någonsorts spygul färg, jag vet inte hur jag annars ska beskriva det. Lampan över diskbänken tror jag Thomas Edison själv skruvade ihop, så gammal ser den ut att vara. Dessutom är den trasig och lagad med bruntejp.
Något annat som också är lagat med bruntejp (fast jag begriper inte varför) är balkongdörren.
Ute på balkongen ligger det ett plastgolv som har sett sina bättre dagar och har samma mönster som golvet i mina föräldrars kök. Tror det är köket i alla fall, kan vara tvättstugan också.
I vardagsrummet ligger det en heltäckningsmatta. Heltäckningsmatta! Kom ihåg att inget har blivit förnyat i hela lägenheten på ca tjugo-tjugofem år. Jag undrar hur många storstäder av kvalster som bor i den där mattan.
Taket i vardagsrummet har fått någon sorts skada som också har lagats med bruntejp. Jättesnyggt.
Annat än ett nytt kök, lite nya golv, nya tapeter, målade tak, möjligen ny dusch, nytt nytt nytt..... så är det knappt nått att göra alls. (sarkasm)
Hjälp! Det kommer ta hela sommaren att få det klart och lite till. Och med tanke på att det är sommar snart, högsäsong på caféet, högsäsong på jobb för "Händerna", semester och sommarjobb så kommer det inte bli så mycket tid för att renovera lägenhet. Jag undrar när jag kan flytta in. Oktober?

Men lite roliga detaljer är hur mycket av det jag behöver som finns där redan som man ha lämnat kvar efter att man har tömt lägenheten. Det finns grytor och stekpannor, dammsugare, bestick, tallrikar, dammsugare, skurhink, mängder av böcker, bokhyllor, bord i olika storlekar och färger, en soffa (inte särskilt snygg, men den funkar så länge), en relativt ny TV, två tvättkorgar och massa annat. Allt detta som jag har skrivit ovan har jag gått och undrat hur jag ska kunna ha råd att köpa.
Ja, Gud Han vet vad Han gör! Han vet vad vi behöver och Han ger oss vad våra hjärtan begär. Om Han har gjort allt detta fär mig, då får jag väl lita på att Han har en plan för hur lägenheten ska bli fin också.

Kommentarer
Postat av: Paulina

Ja men det känns ju som inflyttningsklart ...hmm, "å andra sidan kanske inte" citat från skönheten o odjuret.



Första steget känns ju som att det är att städa bort all aska. Innan man börjar måla. Men jag skulle kunna erbjuda mig att komma en dag o hjälpa dig me nått =)

2011-04-29 @ 16:10:30
URL: http://lillapaau.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0