En dag i bibliotekt

Idag traskade jag ner till biblioteket. Universitetets bibliotek. Trött på att frys fingrarna av mig här hemma. Jag kan ju krypa ner i sängen och läsa böcker, men fingarana löper ändå risk för frostskador. Så jag packade min väska och traskade ner till universitet, tog mig igenom säkerhetskontrollen och tog hissen upp till översta våningen. (Det finns typ fem våningar på det där bibloteket.) Satte mig längst ut i hörnet och kröp ner bakom en skärm så ingen skulle se mig. Framför mig, på andra sidan skärmen satt två små indiska studenter och pratade hindi i en halv evighet. Och på min bord låg det en nagel. Någon har suttit där och tuggat naglarna och lämnat efter sig bevis.
Där satt jag sen och försökte analysera språket i Out of the Silent Planet av C. S. Lewis. Läste en kort version av en bibliografi om honom som hans bror har skrivit, och började analysera Lewis språk i hans personliga brev.
Det är inte helt lätt faktiskt, måste påpekas. Ni vet när man läser en text av något slag så kan man ju säga ungefär: den kändes lättsam, eller, den kändes tung. Kanske man säger, den var jobbig att läsa fast ämnet var intressant. Och så vidare. Det där ser man nästan så snart man ser en text.
Men försök sen förklara varför den kändes lätt eller tung och det få inte vara om ämnet eller man kan känna författarens åsikter. Allt handlar bara om vilka ord  coh tecken som finns på pappret.
Att analysera en text har på sätt och vis inget som helst att göra med vad texten handlar om. Det gör ingen större skilnad vad boken handlar om. Det handlar om vilken stil författaren har, hur får han fram den där känslan du får när du läser.
Använder han/hon mycket adjektiv, långa meningar, korta meningar, tempus, formellt eller informellt språk, ordval och massa annat.
Vid sju var mina ögon trötta av ljusrörsljuset. Så då fick det vara nog med herr Lewis för idag. Traskade hem.

Men det är verkligen en fasinerande man. Vilken otrolig vishet. Och vilken humor.


Pauli, jag hittade ett ord till dig och mig.

Ur ett brev skrivet av C. S. Lewis till Arthur Greeves (30 May 1916)

I cannot urge you too strongly to go on and write something, anything, but at any rate WRITE. Of course everyone knows his own strenth best, but if I may give any advise, I would say as I did before, that humour is a dangerous thing to try: as well, there are so many funny books in the world that it seems a shame to make any more, while the army of wierd and beautiful or homely and passionate works could well do with recruits.


Kommentarer
Postat av: Paulina

Please don´t analyse my text. I just thought it would be nice to give you an answer in English. I really liked the quotation. It´s so true that if you want to write something "do it". And then if it turns out to be something really bad you could just press the delete-button. In some ways, you just have a need to write, and express your self, paint a painting in words.



That is my picture of writing =) "Paint a painting in words"

2010-02-25 @ 12:50:59
URL: http://lillapaau.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0