Slutet på året

Jag sitter här vid datorn och försöker läsa alla sorts mail jag har fått från lärare och administration på universitetet och all planering som ligger framför mig. Jag behöver bara titta på min inbox i min mail och tänka på alla uppgifter som behöver göras nu för att må dåligt. Tycker inte om sånna här tider. Nästa vecka, In-class Essay, veckan efter det stort prov i grammatik. Veckan efter det ännu ett stort prov i Speech, Style and Genre. Samma vecka ska jag lämna in en rapport på en undersökning vi har gjort i ett grupparbete som inte har fungerat. Någonstans mitt i allt detta ska det göras en muntlig redovisning som ingen vet när den är.
Samtidigt som jag ska försöka ansöka om GAP Year inför nästa år.
Kul.

Vi hade Theo idag, min favoritlärare. Jag gillar Ed också, men Theo har en förmåga att få en att tänka själv och diskutera och ifrågasätta. Man kan nästan känna hur hjärncellerna bildas. Min andra lärare Ed är lite mer gammeldags på det sättet att vi ska lära oss fakta genom innötning. Men han har den härligaste humorn.

Idag sa en av mina klasskompisar att alla svenskar hon har mött är väldigt självsäkra. Vi pratade om de muntliga redovisningarna som vi ska ha här framöver. Hon kommer från Polen. Hon berättade att redovisningen hon ska ha imorgon kommer bli hennes livs första. De har inte muntliga redovisningar i skolan i Polen. Jag blev väldigt förvånad och berättade att vi i Sverige måste stå där framme med muntliga redovisningar flera gånger i terminen. Då sa hon att det kanske är därför svenskar är så självsäkra, för alla svenskar hon hade mött hade varit väldigt självsäkra.
Roligt att se svenskarna genom en annan nationalitets ögon. Vi är visst inte bara asociala, blyga och kalla som vi säger om oss själva hela tiden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0