Litet vs. Stort

Hela den här tiden när jag har bott hemma så har jag verkligen saknat att bo i stad. Ta en sån sak som att handla mat. I Uppsla så var det bara"pjdå, slut på mjölk. Jag går en sväng till stan." Hemma är det en lång process.
Man planerade halva dagen runt att åka in till stan, handla och åka hem. Man skrev långa listor, försäkrade sig om att man fått med allt. Gick nästan husesyn bara för att kolla vad som fattades. "En glödlampa till kökslampan, och en ny svabb. Fler konservar." Man lagrade för åtminstonde två veckor framåt.
Det är lite medeltidskänsla över det hela. "Älskling jag går till närmaste handelspunkt och förhandlar mig till några kilon salt så att vi kan salta och torka köttet jag har jagat rätt på åt oss och på så vis klara oss över vintern . Vi ses om en vecka."
Så, man satte hundarna i gården, släckte och stängde huset och skrapade fram fönstrena på bilen. Och satte av.
Väl inne i stan gick man och plockade i fullt en till två timmar. Betalade, fyllde bilen. Sen var det ofta en annan affär som också skulle ha besök.
Jag bregriper inte hur. Men att handla kunde ta upp till fyra timmar.
Till slut kör man hem, kånkar in allting, Sorterar allt tilll sina ställen, försöker skydda påsarnas innehåll från två nyfikna hundnosar. När det hela är över är man trött och hungrig och vill inte göra mer den dan.
Behövs det mjölk mellan storhandlingarna skickar man pappa. 
Ska man sen köpa något till huset behövs det flera veckors planerig. Först skrivs det listor. Listor där det läggs till coh dras ifrån med jämna mellanrum. Sen ska man åka en timme för att ta sig till Jönköping. Gå runt på IKEA och hinna bli osams, komma ut med inte ens hälften av vad man planerat köpa och ändå ha köpt en massa annat som man inte tänkt köpa men inte kan förstå hur man ska klara sig utan.

I förrgår gick jag fem minuter, hittade A6 2, handlade, gick hem den väldigt korta biten. Och igår visade det sig att jag bor granne med typ Ullared 2. Fast bra mycket mindre då. Men ändå! Allt är enklare.

En annan sak är att jag just nu bor i lägenhet för första gången i mitt liv .
Fördelar: Litet. Lättstädat (med undantag för  heltäckningsmattan som vägrar bli ren) Nära till allt.
Nackdelar: Brevbäraren skrämmer livet ur mig varje dag. Varje gång det kommer post. far hjärtat upp i halsgropen och min ögon är på vid gavel. Alla möjliga tankar om våldtäckt och misshandel far genom min hjärna.
Han skramlar ju så dant att man kan tro att han försöker bryta sig in!
Gissa om jag låser på dagarna. Och tack och lov att det finns en säkerhetskedja på dörren!   

Kommentarer
Postat av: Emma

Det är fruktansvärt skönt att bo i stan, (Jo tack jag vet att vetlanda inte är nåt att komma med, men jag har ialla fall bara 3 minuter till närmaste affär) Mycket skönt!

2008-12-01 @ 23:50:10
URL: http://emange.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0