Tips, lera och skor.

Några tips:
Abundant life har superbra lovsångssivor. Skaffa och njut.
Spill.com. Fyra galna killar kritiserar filmer fast de har animerat sig själva. Superroligt

Det här med att skriva på svenska blir svårare och svårare. Jag håller bara på att begå dödssynden hela tiden med särskrivning. För i engelskan ska allt isär. Så när jag ska skriva svenska så blir det mer och mer särskrivning för mig. Och när jag ska skriva på engelska så kan jag inte låta bli att sätta ihop orden. Det ligger i min svenska natur.
På ta om svensk natur, berättade för en polsk kille om jante-lagen här om dan. Han var helt förfärad. "Det är ju helt förskräckligt." Jag håller med honom. En av sakerna som får mig att att inte vilja åka hem till Sverige riktigt än.


Hemma i Sverige är det fullständigt snökaos. Här i luton var jag ute och vårsädade trädgården i lördags.
En trädgård för sig själv.
Jag ska lägga upp lite bilder på min gata och mitt hus en dag, men just nu får beskrivningar duga.
En äkta engelsk gata är massa hus som sitter ihop i en lååååång rad. Hela gatan lång faktiskt. Det ser ut som ett enda hus med en massa smala dörrar på. Engelska dörrar är smala. Och inte helt ovanligt målade i blått. ;)
I alla fall, tack vare att husen sitter ihop så tätt så finns det inte plats för några stora trädgårdar. Men man kan ju alltid ge dom en liten remsa längst bak. Så från baksidan är det en smal pinne av trädgård som gå rakt bakåt och knappt inget får plats.
Tänk på bröllopet i Skruva den som Beckham. Där sitter de inklämda mellan grannarnas trädgårdar. Sån är våran trädgård. Fast ännu mindre.
De är uppdelad i två delar. Delen närmast huset är täckt av plattor. Nästa del är uppför en trapp där det bara är en massa vildväxt gräs och ruttna plankor och stuprännor i mängder.
Men jag tänkte i alla fall rensa delen täckt av plattor. Rensa den på allt skräp som låg där och sopa bort jorden som låg där. Sen kan man göra iordning bänken som står där och ställa dit en kruka, sen har man ett mysigt ställe att sitta och läsa på soliga dagar.
Jag bar skräp och plankor ett bra tag innan jag var klar. Sen var det redo att börja sopa.
Och jag gjorde en livsomvandlade upptäckt.
De har lerjord i Luton.
Och när jag säger lera, menar jag lera. Det gick inte sopa ihop den där lervällingen- Det enda som gick var att sopa den och sen plocka bort det som fastnade i borsten och samla det i en hög. Men lera trisv tydligen i sopborstar, det ville inte flytta på sig. Så det var inte det lättaste.
Efter en timme hade jag nästan fått ihop det värsta i alla fall, hoppat högt och skrikit till ca fem gånger för daggmaskar som kröp omkring i leran, (Juck!) och var vid det laget helt täckt av lera som skvätt upp på mig under processen. Hade fått det i munnen ett antal gånger också. Tillslut lyckades jag samla ihop högen med lera och dumpa den. Efter det gav jag upp. Jag insåg att detta inte kan göras fullt ut förrän solen kommer fram och torkar jorden bättre. Så jag gick in.
Och insår att jag har har ett kilo lera på varje sko. Så sen står jag en bra stund och diskar mina skor med diskmedel och diskborste.

Igår köpte jag nya gympaskor. I den trångaste affär jag vart tror jag. Tänk er allt som finns inne på Intersport i Eksjö. Och sen trycker ni ihop allt det och försöker sälja det inne på Sahlgards. Och sen trycker ni in en massa rea-galna personer där inne oxå. Man klättrade över varandra för att komma fram. Och personalen var stressad och otrevlig där med. Men fick nästan hoppa på dom för att få uppmärksamhet.
Men jag fick mina nya skor. De gamla är så gamla att de en gång satt på Moses fötter.
(Det var tack vare dom han gick torrskodd genom öknen ;).)
Sulan trillar av vilken dag som helst. Så jag tyckte att det var dags.
Det possitiva är att det är billigare med skor här nere. Jag gick in där och förväntade mig att betala en tusenlapp i Svenska kronor. Det är typ standardpris för kvalitetsskor i Sverige. Men här letade jag till slut nästan upp de dyra fina märken och behövde ändå bara betala 45 pund. Ca 550 kr. Soft.

Kommentarer
Postat av: mamma

Jag hoppas att du köpte en ny diskborste också, även om du inte nämnde det. Här är som sagt myyycket snö, det kommer snart in genom ytterdörren. Det ser ut att vara långt till våren, men fåglarna, i häcken bakom huset, har i alla fall börjat ta ton och stämma upp för vårkvitter.

Vi hörs.

Mamma

2010-02-22 @ 14:10:04
Postat av: Paulina

Hahha, Emmes mamma: Jag tänkte också på det med diksborsten!



Alltid lika härligt att läsa dina inlägg!

2010-02-23 @ 11:27:02
URL: http://lillapaau.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0