Senaste nytt

Jag har kaffepaus. En kopp kaffe och lite pumpafrön. Försöker uppehålla den svenska fika-traditionen. Men mest var jag sugen på ngt att äta.
Håller på att läsa en ok som heter How To Do Things With Words. Skriven av en Austen. Den handlar om Speech Act, vad det är och vad det inte är.
Speech Act, för er som inte vet (vilket jag gissar är alla, för jag hade aldrig hört talas om det för en vecka sen) är när du gör saker med ord. Altså, du beskriver inget, du pratar inte småprat. Du gör ngt som måste sägas med ord för att vara giltigt. Som att döpa en båt. "Här med döper jag dig...." men då måste du vara en person med auktoriteten att göra det, du kan inte bara säga det och slänga en flaska på båten. Det måste vara legaliserat av de som hör dig. Annat exempel. Att svara JA när man gifter sig. Man blir gift genom att ord uttalas.
Ja sånt här håller vi på med på tisdagmornarna.

Jag beställde en massa böcker förra veckan. De flesta har kommit. En del av dem är riktiga tegelstenar. Som tur är behöver jag inte läsa alla. Som t-ex den engelska ordboken. Den behöver jag inte läsa. Fast en av lärarna tyckte att jag skulle det.
I ett annat liv kanske.

Mitt rum behöver städas. Men det behöver alltid städas så det var inget nytt. Jag begriper inte hur det går till, men jag städar det och två timmar senare kan man ju tro att andra världskriget tog en genväg genom mitt rum. För tillfället har jag ett tvättställ ståendes i mitt rum. Huset är ganska så litet så man får hushålla om utrummet.

Jag var i Cambridge i helgen. Inte jättemycket att säga om det. Gick med en vän som gillar att ta kontroll, så hon köpte en karta, pekade ut vad vi skulle se och sen gick hon först, jag och en annan  tjej hasade efter. Det var en sju timmar lång promenad där vi tittade på colege efter college.  De såg likadana ut allihop. Det var en stor träport, en avgift på två pund, en perfekt engelsk gräsmatta omgiven av fyra stenhus med vapensköldar som prydde väggarna och något sorts monument mitt på gräsmattan. Man gick in, tog massa bilder och gick ut.
Men det är en vacker stad. Lite stel kanske.
Jag hade mäkta ont i benen på söndag.

Nu måste jag plugga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0