Mode?

Ja, men då var man hemma i fosterlandet igen då. Det är åter igen tallar, rådjur och Gudrun Skyman som återupptar min vardag.

Men det är skönt att vara hemma. Jag längtade inte hem för två öre ända tills jag satt på planet och insåg på något vis att nu var jag på väg hem.  Nu har jag varit här i snart fyra dagar och har ön så länge sovit som en stock, rivit ur mina väskor, kört en diskmaskin (jag har diskat för hand i fem månader) och varit på modevisning. ¨


Min kompis har gått på designlinje i Värnamo det gångna året och i igår var det redovisning av året i form av en modevisning. Alla i klassen fick visa upp tre kreationer var. Och där fanns allt mellan himmel och jord. Det var en person klädd i en jordglob och en annan kom ut med en gigantisk propeller på huvudet. Hon skulle vara ett vindkraftverk.  En stackars tjej gick i ett linne gjort av gips. Hon kunde knappt röra sig, hon skakade så stor hon var. En annan gick i en klänning gjord i ståltråd som var för bred under armarna, så modellen fick gå med armbågarna rätt ut och ofrivilligt imitera Fred Flintas gångstil.

Andra var lite väl avslöjande. Tröjorna satt så löst att man kunde titta på personen som satt mitt emot en genom dem. Vilket medförde att man såg lite mer än önskat av modellen.  Mardrömmen var väl tre tjejer som kom i stora jättefina kjolar, men de hade bara en genomskinlig BH på överkroppen. Sådana tillfällen studerar man gärna modellens ögonfärg och reflekterar över faktumet att de inte passar med den lila kjolen.

En liten rolig detalj var ju att de få manliga modellerna som var där nästan alla tvingades bära kjol. Vad är det för en idé? Inte nyskapande i alla fall. En av de roligaste kläderna för killar var killen som hade ett släp gjort på slipsar. Och en knut av slipsar i håret.

En av eleverna hade temat Ombytta Roller.  Vilket helt enkelt gick ut på att tjejen kom in i byxor och lite roliga sjalar formade som slipsar och killarna kom in i kjol. Så roligt var det. Det kunde väl ha funkat om hon bara hade gjort det lite snyggt. De stackars killarna såg ut som om de bar något man hade gjort av de överblivna tyglapparna från femmans syslöjd.

Lågvattenmärket var i alla fall solklart. En kille kom in i ett par vita skinnbyxor på under kroppen. Och över kroppen var insvept i bulldeg.

Bulldeg!!! Vem får ens idén? "Ah, jag hade ju sockerkaksröra på mig igår, och det är lite kallare idag, så jag ber nog mamma slänga ihop en bulldeg som jag kan skyla mig med." Nej inte ens i modesyfte var det snyggt. Det var bara konstigt.

Men, till slut, så måste jag berömma min väns insatser. Hon hade gjort tre jättesnygga stasser som gick i rött och svart. De var snygga och satt bra utan att vara för avslöjande. Och med tuffa huvudbonader. Speciellt den lilla hatten. En liten svart och röd trollkarshatt som var gjord av kardad ull. Bra jobbat tjejen!!!!



Imorgon är det mors dag. Och jag hade sett ut en present i Luton som jag skulle köpa men sen glömde jag köpa den. Så nu sitter jag risigt till.


Kommentarer
Postat av: Syrran

Vad var det jag sa...

"Jag syr mina egna kläääder och skriver mina egna låååtar..." Hum...

Intet nytt under solen.

2009-05-30 @ 17:44:19
Postat av: stina

vännen vännen vännen. det låter inte som om du var nöjd med modevisningen. tänk att det är fortfarande ingen modevisning á la bruzaholm. för mig och mina klasskompisar är detta konst. vi själva peppar varandra och tycker att allt alla gör är jättecoolt.



men fattar inte budskapet i din rubrik?

2009-06-01 @ 21:45:38
URL: http://fagbag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0