Min julafton

Den julafton som jag upplevde igår var inte den mest normla av julaftnar.
Det började redan dagen innan. Jag jobbade eftermiddagen till åtta på kvällen, så jag var väl inte hemma förrän framåt halv nio, nio på kvällen. Och då skulle det kläs gran. Jag och mamma skulle få detta ärofylda uppdrag. Pappa hjälpte oss sätta upp själva granen. Sen gick han och la sig. Då var det vi två och hundarna kvar som var vakna.
Ja, jag drog fram kartongerna med pyntet i. Började så smått packa upp. Vände mig om och skulle fråga om mor skull vara med.
Och ser att hon har somnat.
Till saken hör att hon är rejält förkyld.
Så där står jag sen resten av natten. Jag pyntar inte julgranen till stämningsfull musik, men till ljudet av en sovande förkyld människa och en liten hund (den andra hunden bestämde att det var roligare att sova på övervåningen med husse) med framavlad för liten nos. Detta betyder: snarkningar. Stämningsfullt. Jag dekorerar hela huset till denna bakgrundsmusik.

Ja, sen sov vi och så blev det julaftons morgon.
Jag var, som sagt, ensamt barn av fem syskon som var hemma. Hela grejen med att vi alla samlas i föräldrarnas säng och byter morgonklappar, äter julfrukost tillsammans och sen slåss om vem som först ska in i duschen, ja det fanns liksom inte där. Pappa jobbade hela dagen fram till fyra, så han var inte hemma på morgonen. Det var jag och mamma. Vi kom fram till, efter att ha önskat varandra god jul, att vi var båda lika nöjda med var sin smörgås. Ingen storartad frukost, det orkade vi inte med.
När vi några timmar senare hade klätt upp oss och packat bilen med julklapparna åkte vi ner till pappas företag och skulle hämta en vän som skulle fira jul med oss och all julmat vi skulle ha med oss. Vi firade nämligen hos våra kusiner som bor bara några mil från oss. Vi fick rota runt länge och väl innan vi hittade plastburkar till allt så att det gick lätt att forsla. Till slut var allt färdigt och vi satte oss i bilen för att åka. 
Men bilen ville inte alls åka. 
Den skulle stanna hemma. Punkt slut.
Döm om vår förvåning. Här står vi på julaftons morgon. Den mest magiska av alla mornar på året. Då ska allt fungera och man ska bara ha det mysigt och fint. Bilen går sönder alla andra dagar på året. Men inte på julafton. 
Vi trodde i alla fall att det var batteriet som var dött. Så jag och den andra killen gick ut och började knuffa igång den. Inte hjälpte det.
Jaha, vi får ringa efter nån med bil så vi kunde starta den på startkablar. Grannens son som är hemma över jul. Han har bil. Jodå, han kunde komma. Snart står vi där. En grannson som tror att vi har startkablar, Vi tror att han har startkablar. Ingen av oss har startkablar. Mamma pratar i telefon med pappa hela tiden. Han vill att mamma ska beskriva problemet. Ja, vad kan hon säga. Varken hon eller jag eller grannsonen eller vår vän kan nått om bilar. Vi vet ungefär att när den inte startar, då är det fel på bilen.
Till slut kommer en annan grannpojke förbi under sin promenad med hunden. Han går hem och hämtar starkablar Nu äntligen kan vi koppla ihop bilarna.
Bilen går fortfarande inte.
Lilla killen med kablarna säger att det är nått med bränslet.
Det enda vi fattar är att vi kommer inte få igång bilen.
Till slut ringer vi min farbror och ber honom komma och hämta oss.
Vi kom fram tillkusinerna nästan en och en halv timme för sent.

Detta årets jul har varit den mest minimaiska någonsin. Det var deras familj, sex stycken, och vi, tre, plus vår vän plus farmor. Elva personer. Vi fick alla plats runt ett bord. Annars får vi knappt plats runt två bord. Men det var skönt. Avslappnat och stressfritt.

Jo, nästa roliga inslag var att min stackars sextonårige, fåordgie kusin fick vara tomte i år ("under vapenhot?"undrade min syster när jag berättade) och han kommer inte bli nominerad som bästa skådespelare på Oscarsgalan säger jag ju bara.
Han knackade, ingen ville öppna, minsta tjejen blev tvingad.
När tomten kommer in i farstun förväntar man sig väl lite skådespel tycker man ju. Lite "Ho ho ho finns det några snälla barn här?" och hela faderullen. Inte en stavelse gav han ifrån sig även om vi försökte få honom att agera. Han gick raka vägen in, utan så mycket som ett hej, och satte sig på tomtens vanliga plats. "Ja, jag har lite paket här".
Han läser sin brors paket först. Och tittar rakt på honom sin bror. Känner de varandra, Tomten och min kusin?
Jag sitter inne i ett hörn och biter mig i läppen för att inte gapskratta under hela detta skådespel som han framförde.
Ja, nästa som fick sitt paket, det var väl hans lillasyster vår lillkusin. Hennes pappa tyckte att hon skulle ge tomten en kram. Men det ville tomten absolut inte ha. Det fick allt räcka med handslag laget runt. Ja, hans mamma, min faster, kunde väl få en kram. Men sen fick det vara bra.
När han kom till sitt eget paket sa han "ja, det här var visst till mig." Skrattsalvor.
När paketen var slut i påsen så ställde han sig helt koncist upp och gick. Efter sprang min faster och undrade om tomten inte skulle ha lite godis med sig hem. Men hon hann knapp säga det innan han var försvunnen. Kvar i rummet sitter släckten pch kiknar av skratt över denna ovanligt asociala tomte.
Det märkligaste kanske var att tomten aldrig tycktes gå ut ur huset. Han svängde bara in i tvättslugan. En stund senare kom kusinen ut istället.

Som alltid avslutades kvällen med högläsning av julevangeliet och en stunds bön tillsammans. Mysigaste stunden på dagen.
Sen var den julen över.
Idag på juldagen har jag inte kunnat låta bli att tänka på alla vännerna i Luton som firar jul idag när vårt firande redan är över. Men jag är ändå glad att Sverige firar på julafton. Det är mer mysigt att fira när det är mörkt än att fira på morgonen när solen står som högast.
Men, glad fortsättning på er allihop och gott nytt år.

P.S. Bilen står fortfarande kvar helt död där vi lämnade den.


Kommentarer
Postat av: lisa å

stackare, bilar :b hehe

verkar som ni haft en rolig julafton, ni hade iaf

en tomte.. stina fick som vanligt dela ut julklapparna utan någon tomtedress ;d

2009-12-29 @ 08:56:26
URL: http://outoffmyhead.blogg.se/
Postat av: Siwert

Någon dag senare gick jag ner och satte i nycklen i bilen som då startade direkt. Så batteriet var det inte. Kram

2009-12-31 @ 12:16:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0