Soldater

"Vad ska vi nu saga om detta. Om Herren ar for oss, vem kan da vara emot oss."

Mer an vi sjalva.
Ingen fiende ar sa maktig och stark att han kan riktigt fullt ut bryta ner en manniska. Manniskans hjarta ar starkt.

Det ar oftast konfilterna inom lagets granser som har makt att bryta ner sjalvkanslan. For att prata militarsprak. Och en bruten sjalvkansla ar den storsta fiende en soldat kan ha.

Ditt tankeliv kan vara emot dig.

Jag har tittat pa Band of Brothers den senaste veckan. En otroligt bra serie som skildrar livet som soldat under andra varldskriget pa ett valdigt intressant och levade satt.
Nagot som jag har sett nar jag har tittat pa dom ar att de som har dott ofta gor det nar de pa nagot satt bli osakra pa sig sjalva och radda. Ett ogonblick av ett behov att bevisa sig sjalv, speciellt de nya soldaterna, leder till ett forhastat beslut och lite hjaltemod och strax ar de skjutna. Eller har forlorat bada benen. De behovde bevisa sig sjalva som hjaltar. Och forlorade livet.
Andra gjorde det visa och gomde sig fran attacken.Och overlevde for att slass en dag till. Vissa till och med overlevde och fick komma hem igen.

Att halla sig levande och gora vad han ar tillsagd, tillsammans med sina kamrater. Det ar en soldats liv.

Djupt.
Gissa vad jag forsoka tillampa det har pa.

Gud valsigne er

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0