Nu kommer det!

Nu har jag varit hemma i Sverige i tre hela dagar och har inte skrivit på bloggen än om vad som hände under resan. Folk börjar bli otåliga. Men gott folk: Nu kommer det!

Detta var alltså min säng första natten på resan. Åtta trästolar ihopdragna mot varandra på en upplyst och ljudlig flygplats. Gissa hur mycket jag sov.
Så när vi äntligen var framme i Barcelona så var jag så trött, och hungrig för vi hade inte ätit ordentligt sen vi åkte hemmifrån kvällen innan, att jag var bara tjurig och ett väldigt dåligt sällskap. Det blev inte bättre av att tanten vi skulle checka in hos på vandrarhemmet bara tyckte att jag var en idiot och blev arg på mig varje gång jag pratade med kvinnan. Det slog aldrig fel. Så fort vi såg varandra så hade vi nått att flyga på varandra om. Det var sängar, nycklar, mat och deposition. Till slut försökte jag bara hålla mig undan.
Men en tjurig receptionist är ett litet pris att betala för att få se allt Barcelona har att erbjuda. Vilken otroligt vacker stad! Full av sevärdigheter vart du än vänder dig. Det blev nästan för mycket till slut. Vi åkte seighteesing bussar två dagar i rad, hann ändå inte se allt. Vi var i Gaudis park, jättevackert. Åkte upp på ett berg för att titta på utsikten. Men det var en flopp, för det var så molningt där vi stod att vi inte såg ett dyft av staden. Det enda lyckade med den utfärden, enligt mig,  var att på toppen av berget låg en nöjespark där vi hade en gratisbiljett så att vi kunde åka ponnykarusell. Hur kul som helst.

Andra dagen i Barcelona spenderade vi mest i en tågstation. För det krånglade med de andra tjejernas biljetter till nattåget. Det slutade med att vi var där i fem timmar bara för att få veta att dom var tvugna att köpa nya biljetter eller stanna kvar. Jätteroligt.
Den dagen åt vi i alla fall paelle. Inget jag rekomenderar. Jag gillar inte musslor och deras kräftor eller vad det var smakade gamla, svenska slår dom med hästlängder. Det enda som gick att äta var riset. Det var inte överdrivet gott det heller. Men jag åt det! I Spanien. Som man ska.
Sen åkte vi lite till buss. Var vid Nationalmuseet och tittade på den vackra byggnaden, på de de stora fontänerna som inte var på (annars är de enorna. En hel gata fylls och det är vattenfall, ljuseffekter, strålar som ändar sig och allt möjligt. Såg dom kvälllen innan från bussen, jättecoola)

Ganska dålig bild, men man ser lite.
På kvällen satte vi oss på nattåget till Milano. Jag fick sittplats långt från de andra. Och, ja mamma jag var väldigt försiktig med mina pengar och pass. Jag tryckte in dom i sätet och satte mig på dom.
På morgonen blev jag helt lyrisk när jag insåg att: hej, jag passerade delar av södra Farnkrike inatt!!! OCH jag träffade den franska polisen: fransmän!! Halleluja. Jag måste åka dit alltså. Det var nästan höjdpunkten på resan att veta att jag passerat detta land. ; )
Fortsättning följer i nästa inlägg.

Kommentarer
Postat av: Emma

Låter som en rätt händelserik resa :).

2008-06-09 @ 19:18:42
URL: http://emange.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0